Split je sve do prije nekoliko godina uglavnom bio tranzitni grad za turiste koji ljetuju na obali. Turisti bi zrakoplovima dolazili u splitsku zračnu luku ili bi vlastitim vozilima i autobusima stigli autocestom, a onda bi se preko Splita dalje zaputili na otoke, ili pak u Dubrovnik, Zadar i druga mjesta.
Preporučujemo: Što kao morate imati kako vas ne bi kaznila inspekcija?
Preporučujemo: 38 zlatnih savjeta za uspješno iznajmljivanje apartmana
Preporučujemo: Kakvih se gostiju trebate čuvati
Ipak, stvari su u međuvremenu promijenile, u Splitu je iz godine u godinu sve više turista te je ovaj grad od tranzitne destinacije definitivno postao turistička “meka” s 2,8 milijuna turističkih noćenja godišnje.
2019. godine Split među top 5 destinacija u Hrvatskoj
Prošle je godine Hrvatsku posjetilo 21 milijun turista, s tim da je najviše noćenja ostvareno u Istri (28,7 milijuna), a potom u Splitsko-dalmatinskoj županiji (20,5 milijuna). Najposjećenije destinacije u 2019. godini bile su Dubrovnik, Rovinj, Poreč, Split i Medulin, čime je Split i službeno ušao među top 5 destinacija u Hrvatskoj.
Prema podacima splitske turističke zajednice, tijekom 2019. godine Split je imao točno 2.737.157 noćenja. S ovakvim trendom rasta može se za očekivati da će ove godine u Splitu biti premašena brojka od 3 milijuna noćenja.
Možda je prijelomna godina za splitski turizam bila 2017. kada je ovaj grad dobio priznanje za najuspješniju destinaciju hrvatskog turizma godine, kao i najuspješniju city break destinaciju.
Duži boravak gostiju
Uspjeh splitskog turizma ogleda se i u navikama gostiju koji u gradu ostaju sve dulje, svakako više od tri noći u prosjeku, čime je konačno srušena fama o Splitu kao tranzitnom gradu.
Naravno da dobar dio gostiju Split i dalje koristi kao polazno odredište prema otocima i drugim mjestima. No gosti u Splitu nalaze sve više zanimljivih sadržaja koji ih motiviraju da se tu zadrže dulje vrijeme. Nisu tu bitne samo plaže i tipični ljetni turizam “mora i sunca”, već i razne manifestacije, koncerti, muzeji, galerije, bogata ponuda restorana, slastičarnica i suvenirnica, a neki turisti odlaze čak i na nogometne utakmice na Poljudu.
Sve u svemu Split je očito pronašao način kako da se dopadne gostima, a tome može svjedočiti svatko tko se tijekom sezone prošeta ulicama grada. U centru na rivi i oko Dioklecijanove palače jedva da se može proći od rijeke brojnih turista, najviše stranaca, koji uživaju u ljepotama ovog više od 1700 godina starog grada.
Porast broja apartmana i luksuznih hotela
Prosječan godišnji rast turističkih noćenja u Splitu od 2014. godine kreće se oko 25%, s tim da usporedno s brojem gostiju rastu i kapaciteti, tj. broj kreveta u privatnome smještaju. Naravno, najviše je porastao broj apartmana, međutim primjetan je i trend porasta hotelskog smještaja.
Zanimljivo je da je prošle godine najveći broj novih hotela kategoriziran upravo u Splitsko-dalmatinskoj županiji – njih 13, a većina tih objekata kategorizirana je najvišim standardima kvalitete od 4 i 5 zvjezdica.
PROČITAJTE: Što učiniti da imate zadovoljne goste i dobijete dobre recenzije
PROČITAJTE: Kako se nositi s prigovorima i negativnim recenzijama gostiju
PROČITAJTE: Kompletan vodič za iznajmljivače apartmana
Osim Splita, snažno povećanje broja gostiju doživljavaju i okolna mjesta koja gravitiraju tom gradu, prije svega Kaštela, Solin i Trogir. Tako nije rijetkost da turisti koji ne uspiju pronaći apartman u Splitu, ili im je možda preskup, pronađu nešto povoljniji smještaj u tim mjestima.
S obzirom na novoizgrađenu brzu cestu Trogir – Split kojom se vozi u četiri trake, do Splita se tako iz Kaštela automobilom može doći za svega 15-ak minuta – ako vas ne zadesi prometni čep.
Turistički rast nosi izazove, ali i prilike
Turistički bum koji je Split doživio ima dakako i negativnih strana. Prije svega turističko opterećenje je prejako za postojeću infrastrukturu, a ljeti u gradu često vladaju nesnosne gužve. Ponekad turisti izgube doslovno sate samo da stignu do trajektne luke u centru grada, gdje su gužve ujedno i najveće.
Također, zbog velikog broja apartmana pale su cijene iznajmljivanja koje su se realno mogu postići u odnosu na prethodne sezone, a istovremeno su se povećale cijene novogradnji i stanova za najam. No to se ionako događa u svim popularnim turističkim odredištima na svijetu.
Sve u svemu ako Split uspije riješiti problem manjkave infrastrukture te poboljšati prometnu protočnost u frekventnim dijelovima grada, nema razloga da broj turista ne nastavi rasti.
Zapravo, taj rast već je prisutan: tako je u siječnju ove godine u Splitu boravilo 20% više turista nego prošle.
Turizam je jedna od najpropulzivnijih djelatnosti u globalnim okvirima, sa snažnim rastom koji trenutno generira preko 320 milijuna poslova na svijetu. Bez turizma bi Split kao i drugi dalmatinski gradovi realno imali slabu ekonomsku perspektivu, stoga je potrebno učini sve za razvoj održivog turizma od kojeg veliku korist imaju i iznajmljivači i država.