Turizam ne raste samo u Hrvatskoj, već u cijelom svijetu raste broj putnika koji su spremni izdvojiti određenu sumu novaca na duža ili kraća turistička putovanja koja imaju za cilj zabavu, provod, odmor i/ili razgledavanje lokalnih znamenitosti. Može se reći da globalnom turizmu ide odlično – tijekom 2016. godine ukupan broj turističkih dolazaka bio je više od 1,2 milijarde. Tijekom 2017. godine taj je broj porastao za 6%, a tijekom 2018. godine očekuje se još veći rast.
Turizam voli stabilnost
U turizmu i dalje prednjači stara Europa koja na globalnoj razini privuče oko 50% svih turista diljem svijeta. Nakon Europe slijede Azija i Amerika, a najmanje turista odlazi na Bliski istok – svega njih 4%, što je još jedan dokaz da turizam cvate jedino tamo gdje postoji politička stabilnost.
Europa sa svojim kulturnim metropolama i bogatom poviješću (Pariz, Rim, London, Venecija, Beč itd.) turistima itekako ima što za ponuditi. No više od bogate povijesti turiste privlače destinacije u kojima se osjećaju sigurno i gdje postoji kvalitetna infrastruktura. Osim toga, strah od terorizma naveo je mnoge turiste da zaobiđu Egipat, Tunis i Tursku i odu na neke mirnije destinacije, uključujući tu i Hrvatsku. Bez sumnje, čak i kad se jednom situacija u navedenim zemljama stabilizira, trebat će još godine, ako ne i desetljeća, da maknu taj negativni imidž opasnih zemalja u koje sada idu samo avanturisti. I dan danas postoji mnogi ljudi u svijetu kojima je prva asocijacija na Hrvatsku rat – mada je od rata prošlo više od 20 godina.
Tehnologija donosi promjene
Turizam je posljednjih godina doživio velike promjene, prije svega kad je riječ o odabiru, planiranju i rezervaciji turističkih putovanja. Sve više turista sami planiraju svoja putovanja i putem interneta rezerviraju smještaje u destinacijama koje žele posjetiti, često pritom kupujući i kombinirajući vrlo povoljne avionske karte. Stoga i ne čudi što su online servisi za rezervaciju smještaja kao što je Booking.com doživjeli enormnu popularnost i odnijeli velik dio turističkog “kolača”.
Tehnologija će zapravo sve više biti važnija u turizmu pa će tako umjetna inteligencija pomoći turistima u planiranju savršenih putovanja temeljeno na njihovim prethodnim odabirima i iskustvima, odnosno psihoturističkom profilu. Tehnologija također pomaže turistima da dođu do važnih informacija o destinaciji koju žele posjetiti, da se snađu u mjestu u kojem se nalaze i putem besplatnih aplikacija odaberu i pronađu idealni restoran, bar, muzej, plažu itd.
Virtualna stvarnost kao jedan od budućih smjerova turizma
Također, sve se više spominje virtualna stvarnost koja će, čini se, biti the next big thing. Za sada ona sramežljivo ulazi u turizam kao pomoćno sredstvo u prezentaciji prostora (virtualne šetnje temeljene na 360° fotografijama visoke kvalitete) ili da putem VR head setova potencijalni turisti unaprijed dožive mjesto koji će posjetiti. Ipak, po svoj prilici tu neće biti kraj korištenja virtualne stvarnosti koja se nakon jednog perioda stagnacije (zbog nedoraslosti prijašnje tehnologije) počela opet na velika vrata kotrljati u trendove masovne potrošnje. Možda nas svega jedno ili dva desetljeća dijele od virtualnih putovanja po stvarnim ili izmišljenim svjetovima iz – udobnosti vlastitog doma.
Možda će buduća putovanja biti kao ona prikazana u filmskom klasiku Total Recall (1990.) gdje glavni lik dolazi u turističku agenciju koja mu nudi virtualna putovanja na Mars, Saturn i druge planete po vrlo prihvatljivim cijenama. Čak se i dobiju suveniri, a sve izgleda jako uvjerljivo – toliko da ni sam nije u stanju prepoznati razliku između jave i virtualne stvarnosti; premisa na kojoj se zapravo temelji cijeli film.
Da nije riječ o pukoj filmskoj mašti, svjedoči i činjenica da npr. već sada postoje aplikacije koje se mogu preuzeti s Google Playa, a koje omogućuju virtualni posjet Tajlandu, Rimu, Instanbulu itd. Doduše doživljaj naravno nije kao onaj u stvarnosti, no VR je zapravo još u stadiju ranog razvoja.
Iako “klasični” turizam kakvog ga poznajemo danas (fizički odlazak na destinaciju) vjerojatno nikad neće nestati, tehnologija je već promijenila načine njegovog planiranja i konzumacije, na zadovoljstvo krajnjih korisnika, tj. turista koji sada mogu u svega par klikova isplanirati i odabrati cjelokupno putovanje. Tu zacijelo i nije kraj mogućnostima primjene tehnologije u dinamičnom sektoru s velikim rastom kao što je turizam, a hoće li buduća turistička putovanja zaista biti i virtualna, barem jednim dijelom, pokazat će, naravno, vrijeme.