Nelojalna konkurencija prisutna je u svakoj poslovnoj branši, pa tako naravno i u turističkom iznajmljivanju apartmana. Ovaj pojam označava nepošteno tržišno natjecanje kojemu je za cilj profit pojedinca – poslovnog subjekta, a na štetu konkurenata (u ovom slučaju iznajmljivača), ali i korisnika usluge, tj. gostiju.
Prije svega, nelojalne konkurencije uvijek je bilo i uvijek će biti. Ono što ona za sobom povlači jest snižavanje cijena, srozavanje kvalitete usluge, te degradacija poslovne branše s mogućnošću potpune propasti.
Damping cijena dovodi do kolapsa cijele branše
Kako se manifestira djelovanje nelojalne konkurencije? Postoji više načina. Jedan od najčešćih je značajno smanjenje cijena (ponekad se još naziva i damping cijena). Ovaj oblik nelojalne konkurencije očituje se na način da će netko ponuditi proizvod ili uslugu značajno ispod prosjeka, a često i do same granice isplativosti. Cilj dampinga cijena jest kratkoročno omogućiti kakvu-takvu zaradu i pritom uništiti konkurenciju.
Uzmimo na primjer apartman A i apartman B koji su jednake ili vrlo slične kvalitete, na istoj lokaciji. Vlasnik apartmana A odlučio je u sezoni sniziti cijenu najma sa 70 na 40 eura po danu. Cilj mu je ostvariti maksimalnu popunjenost.
Iako će mu zarada biti minimalna, to ga puno ne brine. Računa da će ipak ostvariti nekakav profit, što je bolje nego da mu je apartman prazan. A tu je i želja da napakosti vlasniku apartmana B jer računa da ako ovaj ove sezone ne bude imao gostiju (jer će se gosti zbog niže cijene odlučiti za njegov povoljniji smještaj), vlasnik apartmana B možda se i prestane baviti turističkim iznajmljivanjem zbog neisplativosti. Možda se okrene iznajmljivanju stalnim podstanarima, a to bi vlasniku apartmana A omogućilo da dogodine vrati svoje cijene na prijašnje, ili čak više.
Opisani plan zvuči vrlo lukavo, čak i kao odličan poslovni potez. Jer što ima bolje od uništavanje konkurencije koja je prepreka vlastitoj zaradi, zar ne? Ipak, kod dampinga cijena javlja se pojava koja se naziva negativna cjenovna spirala.
U priču se tako može uključiti vlasnik apartmana C. Kad vidi da je vlasnik apartmana A znatno spustio cijenu, u strahu da ne ostane bez ikakve zarade pomislit će da mora biti barem malo jeftiniji od njega koji iznajmljuje za 40 eura. Pa će tako staviti svoju cijenu od 35 eura. Naravno, tada se mogu uključiti vlasnici apartmana D, E, F… i na taj način snižavanje cijena kako bi se uništila konkurencija nakraju dovodi do kolapsa cijele branše.
Nije ovo specifično za iznajmljivače; radi se o praksi koju prije ili kasnije osjete sva tržišta. Nelojalnom konkurencijom narušavaju se dobri poslovni običaji i nanosi šteta konkurentima, ali i korisnicima neke usluge. Naime, ultrajeftine ponude obično znače i znatno slabiju kvalitetu, odnosno manjak ulaganja te manje pažnje i utrošenog vremena. Tako srozavanje cijena neminovno dovodi i do srozavanja kvalitete usluge što korisnici itekako osjete.
Lažni prodajni atributi kako bi se “upecali” gosti
Sljedeći oblik nelojalne konkurencije u iznajmljivanju apartmana i turističkog smještaja je lažno oglašavanje. Vlasnik nekog apartmana tako npr. može napisati da se apartman nalazi 5 minuta šetnje do plaže, a zapravo do plaže treba 20 minuta pješačenja. Može napisati da je parking osiguran, a nije već se gost treba snalaziti kako zna i umije, tražeći negdje uokolo parking mjesto.
Može zloupotrijebiti fotografsku iluziju i kutove snimanja kako bi se stekao dojam da je apartman znatno ljepši i uređeniji nego što zaista jest. Može napisati da se apartman nalazi u “pristojnom i dobrom kvartu”, a nalazi se u zgradi kojoj je u prizemlju smješten vrlo bučan kafić u kojem glazba trešti do ponoć itd.
Na svu sreću danas postoje opcije ocjenjivanja kvalitete usluge pa one koji oglašavaju lažne prodajne atribute odnosno nepostojeće vrijednosti kako bi privukli goste, negativne recenzije vrlo brzo izbace iz posla.
Iznajmljivanje apartmana na crno
I naravno, “najteži” oblik nelojalne konkurencije je famozno iznajmljivanje na crno. S obzirom na to da će se u budućnosti vjerojatno povećati nameti na iznajmljivanje smještaja, ovog će biti sve više.
Iznajmljivanje ili općenito rad na crno nije naravno samo specifično za turističku branšu. Ovaj oblik nelojalne konkurencije svugdje je prisutan. Statistika kaže da samo majstori koji rade na crno u Hrvatskoj zarade preko 2 milijarde kuna godišnje! Riječ je dakle o čistoj zaradi koja se nigdje ne prijavljuje i na koju se ne plaćaju nikakvi doprinosi, porezi, osiguranja, nameti…
Slična je situacija i kod intelektualnih usluga. Internetski oglasnici puni su raznoraznih oglasa putem kojih se slobodno i bez ikakva straha “na crno” nude instrukcije, prijevodi, web-dizajn i sl.
Država iz nekog razloga zatvara oči pred ovakvom nepoštenom praksom koja je velik teret svima onima koji posluju registrirano i legalno te plaćaju brojne namete na svoje poslovanje. Onaj koji radi na crno svakako će biti barem upola jeftiniji od onoga koji posluje legalno. Običnog korisnika ne brine puno je li dobio nekakav račun ili ne – važno mu je da prođe što jeftinije, iako je rad na crno za korisnika nerijetko najskuplji zbog nedostatka standarda kvalitete.
Prijavite iznajmljivanje na crno
U svakom slučaju ako imate saznanja da netko iznajmljuje apartmane na crno, preporučujemo da to prijavite jer time od nelojalne konkurencije štitite sebe i sve iznajmljivače koji rade po zakonima i pravilima.
te osobno ili poštom na adresu:
Ministarstvo turizma – Samostalni sektor turističke inspekcije
Trg Republike Hrvatske 8/I, 10000 Zagreb.
Prijava mora sadržavati:
- ime i prezime te adresu stanovanja podnositelja prijave
- osnovne podatke o ugostiteljskom i/ili turističkom objektu/subjektu na čije se nezakonitosti u radu ukazuje (naziv/ime i prezime, adresa objekta/subjekta)
- činjenični opis nezakonitosti koja se prijavljuje.
(Inspektori nikada ne otkrivaju identiteta prijavitelja).
PROČITAJTE: Kako steći stalne goste
PROČITAJTE: Prednosti iznajmljivanja preko turističke agencije
PROČITAJTE: Koliko košta gradnja apartmana na moru
I na kraju vratimo se na pitanje iz naslova: Kako pobijediti nelojalnu konkurenciju u iznajmljivanju smještaja? Tako što ćete ulagati u kvalitetu svoje ponude, bez da ćete razmišljati u dampingu cijena. Tako što ćete se obrazovati kako biste stekli dodatne marketinške i poslovne vještine, te poboljšati poznavanje stranog jezika. Tako što ćete u svoj rad unijeti entuzijazam, strpljenje i ljubaznost prema gostima. Vaše pozitivne kvalitete prije ili kasnije donijet će vam uspjeh u iznajmljivanju.