Prilikom kupnje nekog proizvoda ili usluge, danas čak do 90% potrošača traži recenzije na internetu kako bi se dodatno informirali. Velika većina potrošača vjeruje online recenzijama jednako kao i usmenim preporukama poznanika i prijatelja, ako ne i više. Očigledno je da su dobre ili loše online recenzije nekog proizvoda ključne prilikom donošenja odluke o kupnji od strane potencijalnih kupaca.
Pozitivne recenzije potiču potrošače na kupnju
Danas je pretraživanjem interneta vrlo jednostavno pronaći recenzije nekog proizvoda, usluge, apartmana, hotela, restorana, kompanije… Postoje i specijalizirani portali, kao što je Trust Pilot, koji vam omogućuju da napišete recenzije čak i onih tvrtki koje inače iz nekog razloga nemaju dostupne vlastite profile i stranice na kojima se mogu ostaviti ocjene i komentari.
PROČITAJTE: Što učiniti da imate zadovoljne goste i dobijete dobre recenzije
PROČITAJTE: Kako se nositi s prigovorima i negativnim recenzijama gostiju
PROČITAJTE: Kompletan vodič za iznajmljivače apartmana
Drugim riječima, danas je moguće recenzirati bilo koga i bilo što. Recenzije korisnika i kupaca zapravo su jako korisne; one vam omogućuju da se na temelju iskustava drugih osoba informirate o kvaliteti i vrijednosti te da ne bacite svoj novac na loš i manjkav proizvod ili uslugu.
Zbog svega toga ne čudi što su se u međuvremenu pojavile i mnogobrojne lažne recenzije. Tako je servis TripAdvisor objavio svoju procjenu da je 2,1 posto svih recenzija na njihovim stranicama prošle godine bilo lažno. Konkretno, radi se o zapanjujućoj brojci od čak 1,4 milijuna lažnih recenzija. I to dakle samo na tom servisu.
Ne samo da lažne recenzije ostavljaju pojedinci, nego danas čak postoje i specijalizirane tvrtke koje vam omogućuju kupnju lažnih recenzija i sličnih usluga. Riječ je o tzv. “farmama” lajkova, klikova i recenzija, a većina njih djeluje iz Kine, Rusije, Indije i drugih zemalja gdje su legislativne norme vrlo fleksibilne i nedorečene.
Ocjene koje život znače
Zašto su recenzije toliko bitne? Ako netko, primjerice, na Trip Advisoru pregledava recenzije restorana, hotela ili apartmana u Dubrovniku, Puli, Rovinju, Splitu ili bilo kojem drugom gradu, prije će se odlučiti za objekte s velikim brojem visokih recenzija, negoli za one s manjim brojem recenzija ili ako su te recenzije loše ili prosječne. Ukratko, recenzije danas znače novac, pa se tako lažnim recenzijama kupci mogu navesti da potroše tamo gdje inače ne bi. Na taj se način doslovno zarađuju milijuni.
S obzirom na sve veću važnost Google My Business profila tvrtki i usluga koje su obuhvaćene “local search” pretraživanjem u Googleu, nesumnjivo je da se i među njima krije velik broj lažnih recenzija. Za mnoge od takvih tvrtki, pogotovo manjih, kvaliteta recenzija često odlučuju o njihovom opstanku ili propasti.
Lažne recenzije mogu biti pozitivne i negativne. Najveći broj lažnih recenzija odnosi se na pozitivne recenzije kojima se nastoji podići prosječna ocjena nekog proizvoda, objekta ili usluge. Što se tiče lažnih negativnih recenzija, njih obično naručuje ili samostalno piše konkurencija. Npr. vlasnik apartmana u centru grada može se “sjetiti” napisati nekoliko negativnih recenzija svojim konkurentima iznajmljivačima, kako bi tako njegov apartman stekao prednost te dobio veći broj pregleda i rezervacija.
Ako znamo da većina servisa za booking posjetiteljima nudi filtere za filtriranje po kvaliteti i ocjenama, tada će oni koji koriste lažne recenzije barem kratkoročno biti u prednosti. S druge strane onima koji imaju loše recenzije, ponuda se potencijalnim gostima neće niti prikazati.
Obični korisnici vjerojatno nisu ni svjesni koliko puno online recenzije utječu na to gdje će potrošiti svoj novac. No iako postoje brojne lažne recenzije, najveći broj recenzija ipak je vjerodostojan i autentičan. Tako da bez obzira na povremene zlouporabe, možemo reći da su recenzije izrazito korisne jer nam pružaju dragocjene informacije o kvaliteti koju dobijamo za novac.